Stránky s otázkami
Tento návod opisuje správne použitie a štruktúrovanie stránky s otázkami.
Obsah:
- Ukážka stránky s otázkami
- Použitie stránok s otázkami
- Nastavenie stránky s otázkami
- Odkaz na predchádzajúcu stránku
- Hlavičky stránok
- Nadpisy sekcií
- Tlačidlo “Pokračovať”
- Ako sa pýtať používateľov otázky
Ukážka stránky s otázkami
Použitie stránok s otázkami
Stránky s otázkami slúžia na získanie informácií od používateľov. V procese nahrádzajú komplexné formuláre a imitujú používateľovi osobnú komunikáciu s danou inštitúciou.
Stránky s otázkami sa používajú pri:
- dotazníkoch,
- formulároch,
- kalkuláciach (napr. výpočet materskej dávky)
Nastavenie stránky s otázkami
Stránky s otázkami musia obsahovať:
- možnosť vrátiť sa na predchádzajúcu stránku (tlačidlo “Späť”),
- nadpis stránky,
- tlačidlo “Pokračovať”.
Odkaz na predchádzajúcu stránku
Stránka s otázkami musí vždy obsahovať spätný odkaz na predchádzajúcu stránku.
Niektorí používatelia majú obavy z použitia tlačidla “Späť” vo vyhľadávači, najmä pri vypĺňaní dôležitých údajov. Pridanie odkazu na predchádzajúcu stránku (“Späť”) ich ubezpečí, že sa môžu vrátiť a zmeniť svoje predchádzajúce odpovede.
Odkaz by sa mal nachádzať v hornej časti stránky, pretože používatelia sa najčastejšie vracajú späť hneď po vstupe na stránku. Uistite sa, že odkaz na predchádzajúcu stránku funguje, aj keď nie je JavaScript k dispozícií.
Názvy stránok
Ako názvy stránok môžete použiť buď otázku alebo sumarizáciu, čoho sa budú otázky na stránke týkať.
Akonáhle si vyberiete jeden z formátov, používajte ho konzistentne na všetkých stránkach s otázkami.
Používanie otázky v titulke stránky
Ak požadujete iba jednu informáciu na stránke, použite otázku ako titulku stránky - napríklad "Aké je vaše poštové smerovacie číslo?".
Používanie sumarizačnej titulky
Ak potrebujete zoskupiť viac vzájomne súvisiacich otázok na jednej stránke, použite sumarizačnú titulku.
V príklade znázornenom nižšie sa od používateľa požadujú detailné informácie ohľadom pasu a keďže sa jedná o viacero súvisiacich otázok, je vhodné ako hlavičku použiť všeobecnejší nadpis sumarizujúci požadované údaje.
Nadpisy sekcií
Nepoužívajte rovnakú titulku na viacerých stránkach. Titulka stránky sa vždy vzťahuje len na požadované informácie na aktuálnej stránke, nie na vyššiu úroveň, ktorej je stránka súčasťou.
Ak potrebujete zobraziť sekciu vyššej úrovne, použite štýl "sekundárnej hlavičky" - napríklad "Vaše údaje".
Tlačidlo “Pokračovať”
Uistite sa, že tlačidlo "Pokračovať" je:
- označené ako "Pokračovať" alebo “Ďalej”, nie “Nasledujúci” príp. "Ďalší",
- zarovnané doľava, aby ho užívatelia neprehliadli.
Ako sa pýtať používateľov otázky
Pri kladení otázok by ste mali:
- vysvetliť, prečo používateľom budete klásť otázky,
- uviesť počet otázok, ktoré bude nutné zodpovedať,
- zoradiť otázky tak, aby väčšina používateľov dosiahla požadovaný zámer za čo najkratší čas,
- položiť iba otázky, na ktoré by používatelia určite mali vedieť odpovedať,
- umožniť používateľom odpovedať na otázku "Neviem" alebo "Nie som si istý", ak sú to pre vás relevantné odpovede,
- pretransformovať zložité texty (dokumenty) na jednoduché a zrozumiteľné otázky tak, aby používateľ nemusel kvôli zisteniu informácie z dokumentov opustiť stránku.
Pri kladení otázok si dajte pozor, aby ste od používateľov nežiadali informácie, ktorými už disponujete.