Slovník pojmov v Jednotnom dizajn manuáli elektronických služieb
Obsah:
Označenie webových komponentov
Pre zlepšenie zrozumiteľnosti uvádzame pre programátorov najčastejšie používané výrazy v Jednotnom dizajn manuáli elektronických služieb.
- Breakpoints – Hraničné body pre rôzne veľkosti obrazoviek
- Button – Tlačidlo
- Default settings – Predvolené nastavenia
- Drop-down lists – Rozbaľovací zoznam
- Focus – Aktívny stav
- Fieldset – Skupiny polí
- Grid – Stĺpcový dizajn/preddefinovaný stĺpcový dizajn
- Hint text – Pomocný text
- Check box – Začiarkavacie políčko
- Input field – Editovateľné políčko
- Label – Názov dátového poľa
- Layout – Rozloženie stránky
- Legend – Legenda
- Caption – Popisok
- Radio button – Prepínač
- Text field/free-text field – Textové pole
- Link – Odkaz
Označenie tlačidiel
V záujme jednotného označovania odporúčame používať nasledovné názvy tlačidiel.
Prihlásiť sa
Pri prihlásení používajte na tlačidlách jednotné označenie “Prihlásiť sa”. Odporúčame nepoužívať alternatívne označenia ako napríklad Prihlásiť, Prihlásenie, Vstúpiť do služby, a pod.
Odhlásiť sa
Pre odhlásenie používajte na tlačidlách jednotné označenie “Odhlásiť sa”. Odporúčame nepoužívať alternatívne označenia ako napríklad Odhlásiť, Odhlásenie, Opustiť službu, a pod.
Začať
Tlačidlo “Začať” prípadne “Chcem začať” používame na spustenie služby, procesu, alebo registrácie.
Pokračovať
Tlačidlo “Pokračovať” používame na prechod medzi stránkami / krokmi v rámci formulára. Odporúčame nepoužívať alternatívne označenia ako napríklad Ďalej, Nasledujúca stránka, a pod.
Podpísať žiadosť / podanie
Používateľ môže podpísať žiadosť viacerými spôsobmi, napríklad občianskym preukazom s čipom, klikom, a pod. O spôsobe, akým bude žiadosť podpísaná, je nutné používateľa informovať na začiatku procesu. Odporúčame nepoužívať termín Autorizácia v názve tlačidla, ale priamo popísať akciu. Týmto spôsobom bude používateľ ihneď informovaný, čo bude nasledovať, napríklad “Podpísať žiadosť občianskym preukazom s čipom”.
eID - elektronická identita
Jedná sa o elektronickú identitu občana. Výraz odporúčame doprevádzať dodatočnou informáciou “elektronická identita” a nepoužívať ho iba samostatne ako eID.
eID karta (občiansky preukaz s čipom)
Výraz eID karta vždy doprevádzame informáciou v zátvorkách “občiansky preukaz s čipom”. Pre zjednotenie názvoslovia odporúčame nepoužívať alternatívne názvy ako elektronický občiansky preukaz, elektronický preukaz, občiansky preukaz s elektronickým kontaktným čipom, elektronický doklad, autentifikátor alebo iba názov eID karta.
Používané výrazy
Autentifikácia
Ide o overenie identity používateľa. Vo fyzickom svete by išlo napríklad o predloženie občianskeho preukazu. Preto odporúčame vyhnúť sa označeniu Autentifikácia a namiesto neho sa držať jednoduchšieho popisu procesu, napríklad “vloženie občianskeho preukazu s čipom do čítača”.
Autorizácia
Úkon sa deje prostredníctvom elektronického podpisu používateľa, pečaťou, prípadne iným spôsobom uznaným legislatívou. Odporúčame nepoužívať termín Autorizácia, ale priamo popísať akciu, a tak používateľa ihneď informovať, čo bude nasledovať, napríklad “prejdite k podpisovaniu”.
Elektronické podanie
Je to každý úkon (napr. návrh, žiadosť, a pod.), ktoré osoba podáva na orgán (štátny orgán, orgány samosprávy) prostredníctvom elektronického formulára.
Elektronická služba
Pre rovnaké pomenovanie služieb poskytovaných v elektronickej podobe odporúčame používať názov “Elektronická služba”. Vyhnite sa alternatívnym označeniam ako e-služba, el. služba, a pod.
Elektronická schránka
Na označenie elektronickej schránky používajte zaužívané spojenie “elektronická schránka”. Odporúčame vyhnúť sa skratkám a alternatívam, ako napríklad iba schránka alebo eDesk.
Používateľský účet / Profil (z angl. user account)
Používateľské účty sa používajú iba v prípade, ak je pravdepodobné, že vaši používatelia budú musieť svoje údaje využívať v budúcnosti, prípadne aktualizovať vo viacerých častiach vašej služby. Nepoužívajte alternatívne názvy ako napríklad konto.
Používateľ (z angl. people alebo users)
Osoba, ktorá akýmkoľvek spôsobom používa alebo požaduje poskytovanie vašej služby. Odporúčame vždy používať označenie “používateľ” a vyhnúť sa jeho alternatívam ako napríklad užívateľ, návštevník.
Kvalifikovaný elektronický podpis
Prostriedok na podpísanie elektronického podania. Pri tvorbe konkrétnej elektronickej služby je potrebné dbať na to, aký prostriedok autorizácie sa vyžaduje podľa § 23 ods. 3 zákona o e-Governmente.
Kvalifikovaná elektronická pečať
Prostriedok na podpísanie elektronického podania. Pri tvorbe konkrétnej elektronickej služby je potrebné dbať na to, aký prostriedok autorizácie sa vyžaduje podľa § 23 ods. 3 zákona o e-Governmente.
BOK (bezpečnostný osobný kód)
Väčšina používateľov nevie, čo sa od nich žiada pri použití skratky “BOK”. Odporúčame vždy vysvetliť, že sa jedná o 6 miestny kód, ktorý si používatelia nastavovali pri preberaní občianskeho preukazu s čipom a skratku vždy doplniť o informáciu v zátvorkách “bezpečnostný osobný kód”.
Toolkit
Sada softvérových nástrojov.
Backend
Je základom väčšiny systémov alebo aplikácií. Jedná sa o skrytú časť systému (používateľ ju nevidí), ktorá úzko spolupracuje so serverom a databázou.
Frontend
Front-end je označenie časti webových aplikácií, ktorá zabezpečuje interakciu s používateľom.
Frontend toolkit
Ide o sadu nástrojov pre programátorov, ktorá zjednodušuje prácu a zabezpečuje konzistentnosť.
SUS skóre (angl. System Usability Scale)
SUS skóre je spoľahlivý nástroj na meranie použiteľnosti. Najčastejším spôsobom jeho interpretácie je konverzia na percentil. Všeobecné priemerné SUS skóre systémov sa pohybuje okolo 68. Táto hodnota predikuje používateľskú lojalitu. Celé spektrum percentilu je oznámkované písmenami A-F. Vrchných 10% (hodnotenie A) znamená, že by používatelia produkt odporučili svojim priateľom a známym, pri hodnotení F by produkt používatelia svojim priateľom a známym pravdepodobne neodporučili.